Tegn på stress hos mænd.

Når presset omkring en mand overstiger evnen til at klare kravene, kalder vi det for stress, og taler her om dårlig stress.
Imidlertid findes der: ”God Stress” relaterer til trivsel og positive holdninger der øger ydeevnen.
”Dårlig Stress” relaterer til krav der ikke giver mening, og er uhensigtsmæssigt og skadeligt.

Mænd er ikke altid gode til at genkende stress i sig selv,
fordi det varierer og helt klart er en individuel oplevelse.
Hvad en’ mand finder stressende, betyder intet for en’ anden, og hvad der kan udløse stress den ene dag, betyder mindre på et andet tidspunkt.

Fysiske tegn og symptomer på stress hos mænd:
Bemærk at stress er en individuel oplevelse, og at symptomerne også er.
Tegn på sygdom bør ikke ignoreres, bare fordi du tror, ​​at de er stressrelaterede.
Mere alvorlige symptomer bør kontrolleres af din læge.

Brystsmerter – Højt blodtryk – Stakåndet – Træthed – Mindsket eller forøget sexlyst – Muskelsmerte, såsom smerter i ryg og nakke – Hovedpine – Svimmelhed – Tørhed eller en følelse af at have klump i halsen –
Dårlig fordøjelse – Forstoppelse eller diarré – Øget sved – Kramper i maven – Vægtudsving – Hudproblemer.

Psykologiske tegn og symptomer på stress hos mænd:
Sorg – Depression – Grådlabil – Tilbagetrækning eller isolation – Søvnløshed – Humørsvingninger – Bekymringer – Rastløs – Irritabilitet eller nedsat kontrol af vrede – Overspisning eller anoreksi – Følelser af usikkerhed -Faldende produktivitet – Job utilfredshed – Ændringer i tætte relationer – Øget rygning – Øget brug af alkohol og narkotika.

Stort set kan stress opleves på to måder, fysisk og psykologisk, men de to er indbyrdes forbundne.
Kronisk stress fører til nedsat immunfunktion, øget risiko for infektion og nedsat evne til at bekæmpe infektion eller heling af væv.
Stress er også en beskytter, fordi det giver adgang til at håndtere trusler.
Vi har evnen til at konfrontere andres invadering eller undgå dem; den såkaldte “kæmp eller flygt ” mekanisme.
Uden stress kunne vi ikke udskille adrenalin til at præstere, løse problemer, tage en eksamen eller foretage vigtige ændringer.
Men vedvarende stress er en faktor, der ikke fylder meget i begyndelsen, men på sigt udvikler ​​dårligt helbred.

Derfor er opmærksomhed på at øve stresshåndtering i det daglige af afgørende betydning for din trivsel og din livskvalitet.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *